måndag 2 juni 2008

Bokrecension del 1

Jag läser ju en del böcker nu så jag tänkte att jag kunde recensera en del av dem här på bloggen.
Just nu är jag inne på alla böcker som har med andra världskriget att göra.


Var på bibblan idag och lånade tre böcker. La mig i soffan hemma och började läsa denna:




Skärvor av ett liv, skriven av Hédi Fried.


Den handlar om en judisk tjej som är uppvuxen i Sighet, Rumänien.

Man får följa hennes idylliska uppväxt fram till det att kriget bryter ut och hon som så många andra blir deporterade först till ett Getto och sedan till ett koncentrationsläger. Hon ser sin mamma och pappa för sista gången på den så kallade Judenrampe som är platsen där selektionen utspelade sig. De som kunde jobba fick leva, de andra transporterades direkt till gaskamrarna. Hédi och hennes syster överlever och får vara med om det ena mer hemskare än det andra.


Jag började läsa idag runt kl 11 och kunde inte sluta förän boken var utläst. Ganska bra betyg för en bok i mina ögon.


Den får betyget 5 av 5!



Nästa bok på tur är Anne Franks dagbok. Jag har läst den 2 gånger förut, men jag kan läsa den igen.

Inga kommentarer: